Spanish Women Artists and their Economic Activity: Precarious Work at Times of Crisis. Analysis and Comparison on the Basis of a Global Study

Main Article Content

Marta Pérez Ibáñez
Isidro López-Aparicio Pérez

Abstract

This article describes the professional and economic activity of female Spanish artists, based on the results obtained in a study conducted by the authors nationwide with data provided by over 1,100 artists. It is the first in-depth analysis of the plastic and/or visual arts sector in Spain, their professional activity and economic and work circumstances, their relationship with art market agents and the historical evolution in recent decades. The group of female artists, comprising 52% of the total, has been identified, and their circumstances contextualized and analyzed in comparison with those of men and global data, within the current economic situation in Spain. In addition to describing general aspects of the artistic activity of women in Spain, and their relationship with the market, data are provided that reaffirm our hypothesis about the degree of precariousness and inequality suffered by Spanish female artists, exacerbated by their lower visibility in the art system.

Article Details

How to Cite
Pérez Ibáñez, M., & López-Aparicio Pérez, I. (2019). Spanish Women Artists and their Economic Activity: Precarious Work at Times of Crisis. Analysis and Comparison on the Basis of a Global Study. Debate Feminista, 59, 115–142. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2020.59.06
Section
Artículos
PLUMX Metrics

References

Abbing, Hans. (2002). Why are artists poor? Amsterdam: Amsterdam University Press.

Acereda Extremiana, Amparo. (2015). La incorporación de la mujer al mundo laboral: dificultades y obstáculos asociados. En Acereda, Amparo (coord.), La mujer incansable. Barreras y retos laborales (pp. 29-38). Madrid: Síntesis.

Apostolos-Cappadona, Diane y Ebersole, Lucinda (comps.). (1995). Women, Creativity, and the Arts: Critical and Autobiographical Perspectives. Nueva York: Continuum.

Asociació d’Artistes Visuals de Catalunya (AAVC). (2006). La dimensión económica de las artes visuales en España. Barcelona: Associació d’Artistes Visuals de Catalunya. Recuperado el 5 de septiembre de 2019 de https://avvac.files.wordpress.com/2009/03/deave-all2.pdf

Bain, Alison. (2004). Female Artistic Identity in Place: The Studio. Social and Cultural Geography, 5, 171-193.

Bain, Alison. (2005). Constructing an artistic identity. Work, Employment and Society, 19(1), 25-46.

Barrios, Olga. (comp.). (2010). La mujer en las artes visuales y escénicas. Transgresión, pluralidad y compromiso social. Madrid: Fundamentos.

Battersby, Christine. (1989). Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics. Londres: The Women’s Press.

Berástegui-Sampedro, Moira J. y Miranda, Vanessa. (2017). Informe ARCO 2017, en Mujeres en las Artes Visuales MAV [en línea], Madrid, MAV, 2017. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de: http://mav.org.es/documentacion/informes/informe-mav-16-presencia-de-mujeres-artistas-en-arco-madrid-art-madrid-hybrid-y-justmad-2017/

Bille, Trine. (2012). Creative Labor: Who Are They? What Do They Do? Where Do They Work? A Discussion Based on a Quatitative Study from Denmark. En Mathieu, Chris (ed.), Careers in creative industries (pp. 36-65). Nueva York: Routledge.

Boletín Oficial del Estado B.O.E. nº 312, 30 de diciembre de 2015. Recuperado el 5 de septiembre de 2019 de https://www.boe.es/boe/dias/2015/12/30/pdfs/BOE-S-2015-312.pdf

Callegaro, Mario, Manfreda, Katja L. y Vehovar, Vasja. (2015). Web Survey Methodology. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Castro Sánchez, José Juan (2016). Métodos y técnicas de investigación social. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Castro, Roberto. (2016). Violencia de género. En Moreno, Hortensia y Alcántara, Eva, Conceptos clave en los estudios de género (pp. 339-353). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género.

Dekel, Tal. (2014). At (Art) Work Value: Gendered Aspects of Income and Livelihood, the Case of Women Artists in Israel. Hagar, 11(2), 83.

Doellgast, Virginia, Lillie, Nathan, y Pulignano, Valeria. (comps.). (2018). Reconstructing Solidarity: Labour Unions, Precarious Work, and the Politics of Institutional Change in Europe. Oxford: Oxford University Press.

Eurostat (2016), Cultural Statistics. Luxemburgo: Publication Office of the European Union. Recuperado el 5 de septiembre de 2019 de http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7551543/KS-04-15-737-EN-N.pdf/648072f3-63c4-47d8-905a-6fdc742b8605

Feist, Gregory J. (1999), The Influence of Personality on Artistic and Scientific Creativity. En Sternberg, Robert J. (comp.), Handbook of Creativity (pp. 273-296). Cambridge: Cambridge University Press.

Fisher, William A., Arkin, Herbert y Colton, Raymond. (1995). Introducción a la estadística. Ciudad de México: Ateneo.

Frey, Bruno S. y Pommerehne, Werner W. (1989b). Muses and Markets: Explorations in the Economics of the Arts. Oxford: Blackwell.

Gielen, Pascal. (2014). El murmullo de la multitud artística: arte global, política y posfordismo. Madrid: Brumaria.

Gimeno, María. (2018). Queridas viejas en María Gimeno. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de: https://www.mariagimeno.com/

Gornick, Vivian y Moran, Barbara K. (comps.). (1971). Woman in Sexist Society: Studies in Power and Powerlessness. Nueva York: Basic Books.

Grinell, Richard M. (1997). Social Work Research & Evaluation. Quantitative and Qualitative Approaches. Ithaca, IL: Peacock Publishers.

Hustvedt, Siri. (2017). La mujer que mira a los hombres que miran a las mujeres. Ensayo sobre feminismo, arte y ciencia. Barcelona: Seix Barral.

Instituto Nacional de Estadística (INE). (2017). Mujeres y hombres en España. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de http://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ES&c=INEPublicacion_C&cid=1259924822888&p=1254735110672&pagename=ProductosYServicios%2FPYSLayout&param1=PYSDetalleGratuitas

Lena, Jennifer C. y Lindemann, Danielle J. (2014). Who is an Artist? New Data for an Old Question. Poetics, 43, 70-85.

López Puig, Anna. (2015). Por qué las mujeres dejan su trabajo: causas y consecuencias del opting out. En Acereda, Amparo (coord.), La mujer incansable. Barreras y retos laborales (pp. 119-138). Madrid: Síntesis.

Martínez López, Cándida (comp.). (1995). Feminismo, ciencia y transformación social. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.

MAV (2018a). Informe ARCO 2018, Mujeres en las Artes Visuales MAV [en línea], Madrid, MAV, 2018. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de: https://mav.org.es/noticias/noticias-junta/informe-mav-18-presencia-de-mujeres-artistas-en-arco-madrid-art-madrid-hybrid-y-justmad-2018/

MAV (2018b). Informe ARTMADRID 2018, Mujeres en las Artes Visuales MAV [en línea], Madrid, MAV, 2018. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de: https://mav.org.es/noticias/noticias-junta/informe-mav-18-presencia-de-mujeres-artistas-en-arco-madrid-art-madrid-hybrid-y-justmad-2018/

MAV (2018c). Informe HYBRID 2018, Mujeres en las Artes Visuales MAV [en línea], Madrid, MAV, 2018. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de: https://mav.org.es/noticias/noticias-junta/informe-mav-18-presencia-de-mujeres-artistas-en-arco-madrid-art-madrid-hybrid-y-justmad-2018/

MAV (2018d). Informe JUSTMAD 2018, Mujeres en las Artes Visuales MAV [en línea], Madrid, MAV, 2018. Recuperado el 15 de mayo de 2018 de: https://mav.org.es/noticias/noticias-junta/informe-mav-18-presencia-de-mujeres-artistas-en-arco-madrid-art-madrid-hybrid-y-justmad-2018/

McAndrew, Clare. (2012). El mercado español del arte en 2012. Barcelona: Fundación Arte y Mecenazgo. Recuperado el 5 de septiembre de 2019 de https://coleccion.caixaforum.com/documents/10180/2956113/El-mercado-espa--ol-del-arte-en-2012.pdf/1fd50ea3-264c-af0e-3b7c-0a34e12b368a

McAndrew, Clare. (2014). El mercado español del arte en 2014. Barcelona: Fundación Arte y Mecenazgo. Recuperado el 5 de septiembre de 2019 de https://coleccion.caixaforum.com/documents/10180/2956113/El-mercado-espa--ol-del-en-2014-Arte-y-Mecenazgo-Clare-McAndrew.pdf/a6c23a10-20d6-2e38-04a5-740e03ba6c56

McAndrew, Clare. (2017). El mercado español del arte en 2017. Barcelona: Fundación Arte y Mecenazgo. Recuperado el 5 de septiembre de 2019 de https://obrasociallacaixa.org/documents/10280/666266/05_aym_elmercadoespanoldelarteen2017_es.pdf

McCall, Michal M. (1978) The Sociology of Female Artists. En Denzin, Norman K. Studies in Symbolic Interaction: An Annual Compilation of Research, volumen 1 (pp. 289-318). Londres: Jay Press.

Méndez, Lourdes. (2010). Artistas singulares, obras plurales: las complejas relaciones entre arte y feminismo. En Barrios, Olga (comp.), La mujer en las artes visuales y escénicas. Transgresión, pluralidad y compromiso social (pp. 23-36). Madrid: Fundamentos.

Mitchell, Ritva y Karttunen, Sari. (1992). Why and How to Define an Artist. En Towse, Ruth y Khakee, Abdul (comps.), Cultural Economics (pp. 175-186). Berlín: Springer.

Moreno, Hortensia y Alcántara, Eva (coords.). (2018). Conceptos clave en los estudios de género, volumen 2. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones y Estudios de Género.

Morini, Cristina. (2014). Por amor o a la fuerza. Feminización del trabajo y biopolítica del cuerpo. Madrid: Traficantes de sueños.

Muñoz, Lola L. (2016, 11 de julio). Los sindicatos en España: baja afiliación, poca representatividad. En Los Replicantes. Disponible en https://www.losreplicantes.com/articulos/sindicatos-baja-afiliacion-poca-representatividad/Última consulta: 20 de junio de 2018.

Nash, Mary (comp.). (2014). Feminidades y masculinidades: arquetipos y prácticas de género. Madrid: Alianza Editorial.

Nash, Mary. (2012). Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza Editorial.

Nochlin, Linda. (1988). Why Have There Been No Great Women Artists? En Nochlin, Linda (comp.) Women, Art, and Power and Other Essays (pp. 147-58). Nueva York: Harper & Row.

Parker, Rozsika y Pollock, Griselda. (2013). Old Mistresses: Women, Art and Ideology. Londres: Tauris.

Pérez Ibáñez, Marta y López-Aparicio, Isisdro. (2017). La actividad económica de los/las artistas en España. Estudio y análisis. Madrid: Fundación Antonio de Nebrija.

Pérez Ibáñez, Marta. (2018). El contexto profesional y económico del artista en España. Resiliencia ante nuevos paradigmas en el mercado del arte. Granada: Universidad de Granada.

Rowan, Jaron (2017). Una economía cultural de la cultura. Periférica Internacional. Revista para el Análisis de la Cultura y el Territorio (17), 93-102.

Serret, Estela. (2018). Identidad. En Moreno, Hortensia y Alcántara, Eva, Conceptos clave en los estudios de género, volumen 2 (pp. 137-150). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones y Estudios de Género.

Standing, Guy. (2013). El precariado. Una nueva clase social. Barcelona: Pasado y Presente.

Steiner, Lasse y Schneider, Lucian. (2013). The Happy Artist: an Empirical Application of the Work-Preference Model. Journal of Cultural Economics, 37(2), 225-246.

Throsby, David. (2010). Economic Analysis of Artists’ Behaviour: Some Current Issues. Revue d'économie politique, 120(1), 47-56.

Torrent Esclapés, Rosalía. (2017). Pistolas, rifles y cuchillos. ¿Contra quién se arman las mujeres artistas? Asparkía 31, 99-111.

Van Den Bosch, Annette. (1998). Women Artists’ Careers: Public Policy and the Market. En Beale, Alison y Van Den Bosch, Annette (comps.). Ghosts in the Machine: Women and Cultural Policy in Canada and Australia (pp. 211-229). Toronto: Garamond Press.

Viejo Vicente, Xavier. (2015). Las mujeres y el mercado de trabajo. Efectos diferenciales de la crisis económica actual. En Acereda, Amparo (coord.), La mujer incansable. Barreras y retos laborales (pp. 101-118). Madrid: Síntesis.

Walter, Carla. (2015). Arts Management: An Entrepreneurial Approach. Nueva York: Routledge.

Yapu, Mario et al. (2006). Pautas metodológicas para investigaciones cualitativas y cuantitativas en ciencias sociales y humanas. La Paz: PIEB.

Zafra, Remedios. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama.