Genealogy of sacrifice: Body and memory in Romance de la negra rubia by Gabriela Cabezón Cámara
Main Article Content
Abstract
The article aims to show that in Romance de la negra rubia (2014), by Gabriela Cabezón Cámara, two overlapping stories are developed, one collective and one individual, to question and rethink the idea of sacrifice. Their starting point is the sacrificed body of a woman. These stories are used to construct an ironic, desacralizing genealogy of history, the calendar of saint’s days, and the sacrificed dead. The double inflection, which is centered on a self-sacrificed body, is taken to the extreme of death as a means of resistance to power, and serves to construct an ambivalent, uncomfortable, and critical memory in which nothing is presented in a simply manner, but in a double and paradoxical one, and mercantilism, sacrificial heroism, feminicide, media staging, love, struggle and political opportunism inextricably intersect under the sign of neo-baroque literature.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta es una publicación bajo la licencia Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivatives 4.0 International (CC BY-NC- ND 4.0). Para mayor información sobre el uso no comercial de los contenidos que aquí aparecen, favor de consultar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
References
Bajtin, Mijail. (1987). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: el contexto de Francois Rabelais. Madrid: Alianza.
Bataille, Georges. (2005). El erotismo. Barcelona: Tusquets.
Butler, Judith. (2002). Cuerpos que importan: sobre los limites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
Cabezón Cámara, Gabriela. (2014). Romance de la negra rubia. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Deleuze, Gilles, & Guattari, Félix. (1994). ¿Cómo hacerse un cuerpo sin órganos? In Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia (pp. 155-172). Valencia: Pre-Textos.
Derrida, Jacques. (1975). La diseminación. Madrid: Fundamentos.
Foucault, Michel. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva visión.
Le Breton, David. (1995). Antropologia del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva visión.
Le Goff, Jacques. (1991). El orden de la memoria: el tiempo como imaginario. Barcelona: Paidós.
Nancy, Jean-Luc. (2003). Corpus. Madrid: Arena Libros.
Nietzsche, Friedrich Wilhelm. (1997). La genealogía de la moral: un escrito polémico. Madrid: Alianza.
Preciado, Beatriz. (2002). Manifiesto contrasexual. Madrid: Opera Prima.
Rancière, Jacques. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Ediciones Manantial.
Rancière, Jacques. (2013). Figuras de la historia. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Todorov, Tzvetan. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós Ibérica.